Borstverkleining littekens

Borstverkleining littekens: wat te doen?

De bedoeling van een borstverkleining is tweeledig. Je wilt je lichaam er mooier uit laten zien, bijvoorbeeld bij asymmetrie die kan ontstaan na borstkanker. Of je wilt dat lichamelijke klachten als gevolg van (te) grote borsten, zoals rugpijn, verdwijnen. Als we naar het cosmetische deel kijken, dan laat een borstverkleining altijd littekens achter. Je ziet de littekens niet alleen, maar ze kunnen ook bewegingsbeperkingen en stoornissen opleveren.

Bij een borstverkleining wordt naast het verminderen van het borstweefsel en vet vaak ook de tepel een stukje verplaatst. Hierdoor ontstaat een litteken in de vorm van een T of anker. Dit litteken aan de onderkant van de borst veroorzaakt vaak problemen op de ribben en de borstspieren. En het ziet er minder mooi uit. Littekenweefsel kan zelfs jaren na de operatie nog voor problemen zorgen. En wat het helemaal vervelend maakt, is dat weinig artsen deze klachten onderkennen.

Fysio Physics kan jou helpen met het mooier maken van jouw borstverkleining littekens en met het verhelpen van eventuele lichamelijke klachten. Je kunt al positieve resultaten verwachten na enkele behandelingen.

Cosmetische chirurgie: schoonheid met risico’s

Aan cosmetische chirurgie zijn risico’s verbonden. Je hoeft niet direct aan de horrorverhalen die je weleens in de media ziet te denken, zoals een ontploffende siliconenborst. Maar het is een feit dat een cosmetische operatie, zoals een borstverkleining, littekens achterlaat. Behalve dat dit er niet altijd even mooi uitziet, kun je er ook lichamelijke klachten van krijgen.

Je beweging wordt beperkt en je hebt pijn op je ribben en/of borstspieren. Voor veel vrouwen is dit een tegenvaller. Ze ondergingen een cosmetische ingreep om hun lichaam mooier te maken, maar hadden niet op de pijn gerekend. Met litteken fysiotherapie worden de klachten van je borstverkleining beperkt.

Symptomen van borstverkleining littekens

De symptomen van borstverkleining littekens zijn bij iedereen anders. Je ziet alleen wel klachten die vaak terugkomen. Het T-vormig litteken aan de onderkant van de borst is een bekende klacht. Dit litteken zorgt voor problemen op de ribben en de borstspier. Behalve de pijn of beperkingen in beweging, zie je het litteken ook. Na de operatie zijn je borsten kleiner en steviger, maar het litteken krijg je er gratis bij.

Borstverkleining littekens kunnen vrij dik, rood en gevoelig worden. Je huid herstelt zich wel, waardoor de klachten afnemen. Hoe lang dit duurt, is voor iedereen verschillend. Littekenweefsel kan tot jaren later voor problemen zorgen. Met litteken fysiotherapie zorg je ervoor dat de hersteltijd flink wordt ingekort en dat je littekens er mooier uit komen te zien.

De meest voorkomende problemen zijn

Zoals gezegd zijn de klachten voor iedereen anders. Hieronder laten we zien welke klachten het vaakst voorkomen. Zit je kort voor een borstverkleiningsoperatie? Laat je dan niet ontmoedigen. Het is zeker niet gezegd dat je al deze klachten krijgt. Wel is het goed om stil te staan bij de mogelijke gevolgen.

• Pijn rondom de borsten

Pijnlijke sensaties en ongemak rondom de borststreek.

• Pijnlijke littekens

Ongemak of pijn geassocieerd met littekens op het lichaam.

• Beperkte en pijnlijke armbewegingen

Moeite met bewegen van de arm door pijn en beperkte mobiliteit.

• Beperkte en pijnlijke nekbeweging

Pijn en moeite bij het bewegen van de nek, met beperkte flexibiliteit.

• Pijnlijke ribben en pijn bij het ademhalen

Ongemak en pijn rond de ribben, verergerd bij ademhaling.

• Kracht afname in de arm

Verlies van kracht in de armspieren, geassocieerd met pijn.

• Dik en rood litteken

Littekenweefsel dat dik en rood van kleur is, vaak gepaard met pijn.

• Scheve en ongelijke borsten

Asymmetrie en ongelijkheid in de grootte of vorm van de borsten, veroorzaakt ongemak.

• Ontstekingsreacties rondom de borsten

Reacties van ontsteking rondom de borststreek, met bijbehorende symptomen.

• Keloïd litteken

Een keloïd litteken is stug en groeit buiten de grenzen van de oorspronkelijke verwonding. Dit type litteken blijft ook lang doorgroeien. Keloïd littekens blijven vaak lang pijnlijk en rood. Je huid maakt overmatig littekenweefsel aan.

Oorzaken van borstverkleining littekens

Bij elke chirurgische ingreep treedt er littekenvorming op. De littekens worden in de loop van het eerste jaar na de operatie kleiner. In de eerste drie maanden zit het grootste deel van het genezingsproces. Met goede litteken fysiotherapie houd je de kans op zichtbare en pijnlijke littekens klein.

• Operatiewond na borstverkleining

Na de borstverkleining zit er een wond van de operatie. Waar die wond zit, is afhankelijk van de chirurgische techniek die wordt toegepast. Er zijn drie soorten technieken: de ankermethode, de sleutelgatmethode of een combinatie van deze twee. Tijdens het eerste consult bespreek je samen met de chirurg welke techniek voor jou het beste is. Dan weet je ook meteen wat meer over de herstelperiode..
  • Verbranding van de borsten

Als je borsten verbrand zijn, kun je ervoor kiezen om een herstellende operatie uit te voeren. Voordat dit mogelijk is, moet je eerst hersteld zijn van de brandwonden. In overleg met de plastisch chirurg worden de mogelijkheden besproken.
  • Ongeluk met de borsten

Na een ongeluk kunnen je borsten blijvend beschadigd raken. Een bekend voorbeeld is een auto-ongeluk, waarbij het slachtoffer bekneld heeft gezeten. Met een corrigerende operatie wordt het beschadigde weefsel verwijderd en krijgen je borsten weer een mooie vorm.

Tips om littekens na een borstverkleining te minimaliseren

Littekens na een borstverkleining zijn helaas niet te voorkomen. Je kunt zowel de littekens als de gevolgen hiervan gelukkig wel minimaliseren. We zetten de tips voor je op een rij.

Gewicht

Een gezond gewicht na de operatie is belangrijk. Littekens kunnen door een gewichtstoename groter worden. Door op gewicht te blijven, voorkom je dit. Het is dus belangrijk om gezond te blijven eten en, wanneer je hersteld bent van de operatie, voldoende te bewegen.

Bindmiddel

Na je operatie krijg je een bindmiddel voorgeschreven. Dit is een gordel, die je de eerste periode na de operatie gaat dragen. De gordel helpt de incisies te beschermen en bevordert de genezing. Je bent dus sneller hersteld en hebt minder last van de littekens.

Stress

Een van de grootste gevaren in de drukke samenleving is stress. Mensen die veel stress ervaren, weten hoe moeilijk het is om dit te verminderen. Toch is het na je borstverkleining belangrijk dat je zo min mogelijk stress hebt. Het genezingsproces wordt namelijk vertraagd door stress.

Doe rustig aan

Een borstverkleining is geen kleine operatie. De eerste periode zal je dan ook rustig aan moeten doen. Zware inspanningen kunnen ervoor zorgen dat de incisies weer opengaan. Daarom mag je pas weer inspannende activiteiten gaan doen nadat je goedkeuring van je arts hebt gekregen.

Geen zon

Hoe lekker het ook is om in de zon te liggen, de eerste periode na je borstverkleining mag dit niet. Blootstelling aan de zon kan ervoor zorgen dat littekens donkerder worden, terwijl je juist wilt dat ze nagenoeg onzichtbaar worden. En als je, na goedkeuring van je arts, wel gaat zonnen, gebruik dan zonnebrand met een hoge beschermingsfactor.

Voorkom infecties

Dat een infectie na een borstverkleining geen goede zaak is, hoeven we je niet te vertellen. Alleen hoe voorkom je een infectie? Heel simpel, door de wondverzorgingsinstructies die je van je arts hebt gekregen te volgen. Dit verkleint de kans op infecties aanzienlijk.

Niet roken

Rook je? Dan weet je ongetwijfeld dat dit ongezond is. Een borstverkleining is een extra reden om te stoppen met roken. Tabak kan het genezingsproces vertragen en het risico op complicaties vergroten. Een van die complicaties is overmatige littekenvorming.

Littekenbehandeling

Het is slim om een plaatselijke littekenbehandeling zoals voorgeschreven te volgen. Deze behandeling kan de verschijning van littekens helpen verzachten en verminderen. Zie het als een aanvulling op je herstel en een extra goed resultaat van je borstverkleining.

Behandeling van borstverkleining littekens

Littekens worden vaak behandeld met crèmes of bindweefseltechnieken. Het resultaat van deze behandelingen is verre van gegarandeerd. Daarom werken de therapeuten van Fysio Physics met de 4xT® Littekenfysio. Deze behandeling is een combinatie van zogenoemde myofasciale technieken, manuele technieken, oefeningen en soms het versoepelen van stug littekenweefsel met speciale apparatuur.

Het grote voordeel van deze behandelmethode is dat je weefsel gezonder wordt. Dit merk je direct. Littekenweefsel is stug bindweefsel, waar geen of weinig voeding in komt. Daarom zien littekens er verschrompeld uit en treedt er verkleving en verharding op.

Na een borstverkleining voelen je borsten ook pijnlijk aan. Dat komt omdat alle huid- en bindweefsellagen gevoelssensoren hebben, die gevoelig zijn voor druk, trekkracht en pijnprikkels. Door verschrompeling neemt de gevoeligheid van de sensoren toe. Het gevolg is dat je minder gaat bewegen, omdat dit onprettig en pijnlijk is.

Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Omdat je minder gaat bewegen, wordt de doorstroming met voedings- en bouwstoffen namelijk minder, waardoor je nog meer littekenweefsel krijgt. Met 4xT® Littekenfysio bevorderen we de voeding van het weefsel. Dit zorgt meteen voor een gezondere kleur en soepeler weefsel.

Veelgestelde vragen

Op welke plekken bevinden zich de littekens na een borstverkleining?

Na een borstverkleining heb je littekens. Waar ze zitten, hangt af van de techniek die bij de operatie is gebruikt. Bij de meest gebruikte techniek wordt de borst verkleind door aan de onderkant huid, vet en klierweefsel te verwijderen. Daar ontstaat het eerste litteken. Om een natuurlijke vorm te krijgen, wordt een figuurnaad aangelegd, van de tepel recht naar beneden. Dit wordt een tweede litteken. Zo ontstaat het ankervormig litteken.

Hoe duidelijk zijn de littekens na een borstverkleining zichtbaar?

Kort na de borstverkleining kunnen de littekens vrij dik, rood en gevoelig worden. Dit wordt na verloop van maanden minder, zeker als je litteken fysiotherapie volgt.

Zijn de littekens na een borstverkleining permanent van aard?

Na een borstverkleining is er inderdaad sprake van permante littekens. Dankzij behandeling is de zichtbaarheid van de littekens minimaal.

Wat kan ik doen om de littekens na een borstverkleining zo minimaal mogelijk te houden?

Behalve dat je de tips van je arts opvolgt, is het slim om 4xT® Littekenfysio te volgen. De littekens voelen daardoor niet alleen beter aan, je incisies worden er ook een stuk mooier op.